Toblerone, el Cervi i la identitat de marca

Matterhorn - Cervin

Toblerone, la històrica marca de xocolates suïsses, es veu obligada a retirar del seu logotip la muntanya més famosa de Suïssa, el mont Cerví. Vols saber per què?

La història de Toblerone

Per entendre la importància d’aquest fet cal conèixer una mica la història de Toblerone.

Jean Tobler, un xocolater suís que ja feia uns anys que elaborava xocolates, va fundar el 1899 conjuntament amb el seu fill, la companyia de xocolata que després donaria naixement al producte més famós de la marca. Aquesta empresa incloïa una gran fàbrica de producció industrial a Berna, capital del país helvètic.

No obstant això, no va ser fins al 1908 que es va crear la primera barra de Toblerone. El seu nom és una combinació de les paraules “Tobler” i “Torrone” (torró en italià).

Com que era una empresa que elaborava les seves xocolates a Berna, van decidir posar com a logo l’animal més representatiu de la ciutat. La popularitat d’aquesta xocolata va ser tanta, que el 1970 van decidir canviar-la per un dels elements més representatius de Suïssa, el Cerví, una muntanya de 4.478 metres. Amb aquest nou símbol, la gent associaria ràpidament la marca de xocolata amb el país helvètic, convertint-se ràpidament en símbol de la identitat suïssa.

Tot anava bé fins que l’estiu passat, la matriu de Toblerone, la multinacional Mondelez Internacional amb seu als Estats Units, va decidir externalitzar la producció d?aquest producte a Bratislava, a Eslovàquia, ja que la mà d’obra era més barata.

I això, per descomptat, no va agradar res als suïssos, Toblerone s’havia fabricat durant més de 100 anys a Berna i des d’aquí es distribuïa a tothom.

Logo Toblerone 1970
1970, el Cerví apareix als embolcalls Imatge extreta de Toblerone.

Legislació suïssa

L’1 de gener de 2017 va entrar en vigor, la legislació “Swissness”, una llei que protegeix la utilització de la imatge de la bandera en els productes i serveis per tal de garantir la seva exclusivitat, tradició i qualitat de la “marca Suïssa”

Aquesta llei, estipula que els productes que vulguin utilitzar símbols nacionals o assegurin que estan elaborats a Suïssa, han de contenir almenys un 80% de les primeres matèries provinents de Suïssa i un 100% per als productes lactis. Hi ha excepcions, com el cas del cacau, que no es pot cultivar al país.

La importància de la identitat de marca

Una marca país representa una visió única d’un territori davant d’altres competidors internacionals. Aquesta visió ha de ser present a través dels diferents mitjans de comunicació. En el cas de Suïssa, busquen generar una identitat a través de la gastronomia, a partir de productes i serveis tradicionals i de qualitat.

Una identitat de marca és molt important perquè:

  1. Potencia el turisme i els ingressos per a les empreses i governs, ja que dóna a conèixer el millor del país i això atrau persones, genera turisme i dinamitza la zona.
  2. Augmenta els negocis, atrau empreses, comerç i talent professional.
  3. Millora la imatge local i global de la regió, perquè es donen a conèixer els atractius del país i això formarà part de la comunicació, que arribarà a qualsevol lloc del món.
  4. Genera identitat. Els ciutadans senten veritable orgull per la regió, perquè es donen a conèixer les tradicions, la història i tots els beneficis.
  5. Ajuda a competir econòmicament amb altres països.

Continguts

Matterhorn - Cervin
Compartir a: